Dohody o provedení práce
25.4.2025
DPP - Dohoda o provedení práce 2025
Dohoda o provedení práce (zkráceně DPP) je jeden ze smluvních vztahů mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. U DPP není zkušební doba, sjednává se písemně a musí obsahovat:
- dobu, na kterou se uzavírá
- vymezení úkolu nebo činnosti
- výši sjednané odměny
- rozsah práce (nesmí překročit 300 hodin)
Zaměstnanec může dohodu o provedení práce uzavřít s libovolným počtem zaměstnavatelů, od roku 2025 mělo dojít ke zpřísnění podmínek a počet přivýdělku na DPP měl být omezen. Ovšem toto je nakonec odvoláno a od roku 2025 nedojde k hlídání počtu uzavření DPP, k jediné změně, které dojde bude navýšení limitu neplacení zdravotního a sociálního pojištění. Limit bude ve výši 25 % průměrné mzdy. Pro rok 2025 to tedy je částka 11 499 Kč u jednoho zaměstnavatele. Pokud je u jednoho zaměstnavatele uzavřeno více dohod, tak se příjem sčítá. Od částky 11 500 Kč včetně bude zaměstnanec a zaměstnavatel účastníkem zdravotního a sociálního pojištění.
Od 1. 1. 2024 došlo k důležitým změnám při využití DPP:
- pracovníci na DPP získali nárok na dovolenou
- rozvrh pracovní doby předem
- u dohod bude třeba platit příplatky za víkendy, svátky, práci v noci atd.
DPP 2024
DPP, registr dohod a Výkaz DPP od 1. 7. 2024
Vznikl registr dohod - hlavně kvůli kontrole limitu, o kterém jsme se zmiňovali výše - všechny DPP tedy bude třeba hlásit úřadům. Od 1. 7. 2024 vznikla povinnost pro zaměstnavatele nahlásit všechny zaměstnance, kteří pro něj pracují, na nový formulář - Výkaz DPP. Tímto výkazem se budou hlásit všichni zaměstnanci, kteří pro zaměstnavatele na DPP pracují a to i ti, kteří budou mít daný měsíc nulový příjem a nebo naopak ti, kteří budou mít výdělek nad 10 000 Kč v roce 2024.
Pro rok 2025 se částka navyšuje a limit bude činit 11 499 Kč. Dříve se muselo hlásit při překročení limitu pro zdravotní a sociální pojištění na formulář "Oznámení o nástupu do zaměstnání či Oznámení o skončení do zaměstnání". Tyto formuláře už není třeba používat, vše se zohledňuje na novém formuláři "Výkaz DPP" - tedy přihlášení, odhlášení i výše výdělku.
Formulář "Výkaz DPP" tedy obsahuje:
- jméno a příjmení zaměstnance
- rodné číslo (datum narození a místo, pokud RČ nebylo přiděleno)
- zdravotní pojišťovna zaměstnance
- nástup a skončení zaměstnance
- výše příjmů zaměstnance za konkrétní měsíc, který se zrovna ohlašuje
Formulář se musí poslat vždy do 20. následujícího měsíce. Jako první měsíc pro povinnost nahlášení byl měsíc červenec 2024, takže první hlášení do registru muselo proběhnout do 20. 8. 2024. Hlášení do registru platí i nadále v roce 2025.
Změny od 1. 1. 2025
Pro rok 2025 bude zachován pouze jeden limit a to pro všechny dohody - 25 % průměrné mzdy ve výši 11 499 Kč, kdy zaměstnanec nebude účasten placení zdravotního a sociálního pojistného.
Shrnutí:
Limit po reformě od 1.1.2025 je jen jeden a vypadá takto:
- zaměstnanec pracuje na DPP - 25% průměrné mzdy bude bez odvodu sociálního a zdravotního pojištění (pro rok 2025 se jedná o částku 11 499 Kč).
Měsíční odměna do 11 499 Kč včetně se od ledna 2025 počítá takto:
Je osvobozeno od placení sociálního a zdravotního pojištění (nehradí zaměstnanec ani zaměstnavatel).
Pokud ale neplatíte zdravotní pojištění jinde a zároveň nejste tzv. "státní" pojištěnec (důchodce, student, na rodičovské,..), musíte platit zdravotní pojištění jako Osoba bez zdanitelných příjmů v konstantní výši 13,5 % z minimální mzdy pro daný rok. (v roce 2025 tedy z částky 20 800 Kč = 2 808 Kč)
Pokud nemáte podepsané prohlášení k dani
- zdaňuje se 15% srážkovou daní
- nelze uplatnit slevy
- příjem se následně nemusí uvádět v daňovém přiznání. Pokud ho ale uvedete dobrovolně a v daném roce budete mít nízké příjmy, získáte sraženou daň zpátky, protože budete moci využít daňové slevy a nezdanitelné části základu daně.
Máte podepsané prohlášení k dani
- placena 15% zálohová daň
- lze uplatnit slevy - základní slevu na poplatníka, na invaliditu, daňové zvýhodnění na děti
Měsíční odměna nad 11 500 Kč včetně se od ledna 2025 počítá takto:
Sociální a zdravotní pojištění se odvádí - zaměstnanec hradí 11,6 % z hrubé mzdy, zaměstnavatel 33,8 % z hrubé mzdy. Placena 15% zálohová daň.
Nemáte podepsané prohlášení k dani
- nelze uplatnit slevu na dani, ale při následném podání daňového přiznání lze uplatnit slevy - základní slevu na poplatníka, na invaliditu, daňové zvýhodnění na děti (a může vzniknout nárok na daňovou vratku).
Máte podepsané prohlášení k dani
- lze uplatnit slevy či zvýhodnění na děti.
Upozornění:
Prohlášení k dani lze mít na jeden konkrétní měsíc nebo období podepsáno pouze u jednoho zaměstnavatele. Tedy ve stejný měsíc nemohu mít prohlášení podepsáno u více zaměstnavatelů, ale např. na první čtvrtletí lze mít prohlášení podepsáno u jednoho zaměstnavatele a na zbytek roku u jiného.
DPP počet hodin
Rozsah práce pro 1 zaměstnavatele nesmí být v jednom kalendářním roce v rámci DPP vyšší než 300 hodin. I v případě, že se stejným zaměstnavatelem uzavřete více dohod o provedení práce, součet prací za všechny sjednané dohody nesmí v 1 kalendářním roce tento limit překročit.
Dohoda o provedení práce - daně, pojištění
Danění a placení pojistného se u DPP liší podle výše odměny a podle toho, zda máte u daného zaměstnavatele podepsané prohlášení k dani ("růžové") a tedy uplatňujete slevu na pojistníka případně další slevy.
Upozornění:
Prohlášení k dani lze mít na jeden konkrétní měsíc nebo období podepsáno pouze u jednoho zaměstnavatele. Tedy ve stejný měsíc nemohu mít prohlášení podepsáno u více zaměstnavatelů, ale např. na první čtvrtletí lze mít prohlášení podepsáno u jednoho zaměstnavatele a na zbytek roku u jiného.
Dohoda o provedení práce - nárok na dovolenou
Od roku 2024 vznikl zaměstnanci nárok na dovolenou a to při splnění několika podmínek. Nárok na dovolenou vznikne ve chvíli, kdy doba trvání dohody překročí minimálně 28 pracovních dní a zároveň zaměstnanec odpracuje alespoň 80 hodin. K výpočtu poslouží fiktivní délka pracovní doby 20 hodin týdně a vzorec je následující: (TPD)/52*TPD*výměra dovolené. Pokud dohodář dovolenou nevybere, tak ji bude muset zaměstnavatel proplatit.
Dohoda o provedení práce - výpověď u DPP
Dohoda o provedení práce může být rozvázána jen:
Dohodou - s výpovědí musí souhlasit jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec a určí si datum ukončení spolupráce. Dohoda by měla být sepsána písemně s tím, že jedna kopie zůstává zaměstnanci a druhá zaměstnavateli. Dohoda lze ukončit i s udáním důvodu.
Výpovědí - tuto možnost můžete podat zaměstnavateli písemně a je s výpovědní lhůtou a v tomto případě se jedná o 15 dnů. Výpovědní lhůta běží dnem, kdy byla podána. V této době musí zaměstnanec pracovat dle rozsahu sepsané ve smlouvě.
Okamžitým zrušením - toto zrušení může nastat ze strany zaměstnavatele pokud zaměstnanec hrubým způsobem porušuje své pracovní povinnosti. Ze strany zaměstnance může okamžité zrušení nastat například ze zdravotních důvodů anebo pokud nedostane do 15 dnů mzdu po splatnosti. Poslední možností je zrušení ve zkušební době pokud byla sjednána.
16.8.2024
Termín pro evidenci dohodářů (pracovníku s DPP) se blíží.
Za nesplnění hrozí pokuty. Už jen pár dnů zbývá zaměstnavatelům na to, aby poprvé nahlásili všechny dohodáře (zaměstnance s dohodami o provedení práce - DPP), kteří u nich pracují, i jejich výdělky. Termín jim vyprší 20. srpna. Pak hrozí pokuta až sto tisíc korun. Tuto povinnost budou mít zaměstnavatelé pravidelně každý měsíc. Všechny informace průběžně pro SK-TJ zveřejňujeme na této stránce.
15.8.2024
Ukončení dohod o provedení práce
V souvislosti s novými podmínkami vykazování příjmů u dohod o provedení práce se některé SK-TJ rozhodly nepokračovat s DPP. V případě, že SK-TJ má s pracovníkem uzavřenou smlouvu do konce kalendářního roku, je nutno dodatkem k této smlouvě tuto smlouvu ukončit k 30.6.2024. V případě, že SK-TJ tuto smlouvu k 30.6.2024 neukončí, jsou povinny SK-TJ u České správy sociálního zabezpečení pracovníka evidovat, i když ho od 1.7.2024 na DPP nebudou vyplácet.
14.8.2024
Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce
Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě DPP naleznete na portálu České správy sociálního zabezpečení.
Výkaz příjmů naleznete na https://eportal.cssz.cz/web/portal/-/tiskopisy/vpdpp. Zde naleznete pokyny, automatické připojení s využitím předvyplnění (doporučujeme), online formulář, tiskopis formuláře ke stažení.
17.7.2024
ČSSZ - datum vzniku zaměstnavatele
Na základě posledních informací a konzultací s Českou správou sociálního zabezpečení, kterou provedla Česká unie sportu, prosím uvádějte jako datum vzniku zaměstnavatele nejstarší datum nástupu do zaměstnání zaměstnance, jehož pracovní poměr v současné době trvá. Jinými slovy: budete to nejstarší datum nástupu do zaměstnání (tedy začátku pracovního poměru), které budete mít také uvedeno u jednoho nebo více zaměstnanců v měsíčním výkazu VPDPP.
2.7.2024
Dohody o provedení práce od 1.7.2024
Dne 1. 7. 2024 vstupuje v účinnost zákon č. 163/2024 Sb., který vyšel ve Sbírce zákonů dne 19. 6. 2024 a který přináší změny tzv. konsolidačního balíčku v oblasti nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení u dohod o provedení práce.
Změny se týkají všech zaměstnavatelů s dohodami o provedení práce(DPP) bez ohledu na to, zda dohody (ne)dosáhnou limitu pro odvod sociálního a zdravotního pojištění.
Novinky pro DPP v roce 2024.pdf
26.6.2024
Informace pro zaměstnavatele o povinnostech u dohod o provedení práce od 1. 7. 2024
Zaměstnavatelé pracovníků na DPP obdrželi z České správy sociálního zabezpečení dopis s pokyny.
Dopis_pro_zamestnavatele_z_CSSZ.pdf
19.6.2024
Dohody o provedení práce podle pozměňovacího návrhu od 1. 7. 2024 a od 1. 1. 2025
Mgr. Eva Bolcková poskytla informace o postupu od 1. 7. 2024 a 1. 1. 2025.
DPP_ podle_pozmenovaciho_navrhu_od_1.7.2024_a_od_1.1.2025.pdf
19.6.2024
Evidence dohod o provedení práce - postupy od 1. 7. 2024
Mgr. Eva Bolcková - ředitelka odboru nemocenského pojištění ČSSZ v příloze uvádí povinnosti při Oznamování nástupu a skončení zaměstnání u DPP.
Evidence_DPP_postupy_od_1.7.2024.pdf
7.2.2024
Upravené materiály pro uzavírání DPP po novele zákoníku práce
Vzorová dohoda o provedení práce s informacemi o obsahu právního vztahu
DPP_dlouhodoba_pravidelny_rezim_hodinova_odmena-treneri_vzor.doc
Vzorová docházka s výpočtem odpracovaných hodin
Dochazka_vzor.xlsx
Výpočet mezd - výplatnice
Vypocet_mezd_-_vyplatnice_DPP_vzor.xlsx
U výpočtu mezd jsou dva listy - první bez víkendu a druhý s víkendem. U tabulky s víkendem je vyplněn vzorový řádek, tento si přepište pro svého pracovníka. U tabulky výpočtu vyplňujte pouze podbarvená pole, tabulka je nadstavena tak, že automaticky bude proveden výpočet. U sloupce Podepsané prohlášení po najetí na buňku se Vám objeví nabídka Ano (platí pro důchodce a studenty - výpočet je proveden bez srážkové daně - bez odvodu) Ne (pro ostatní se srážkovou daní 15%).
2.1.2024
Uzavíraní DPP po novele zákoníku práce
Pražská tělovýchovná unie zpracovala pro TJ-SK ČUS metodické materiály a seminář k uzavíraní DPP po novele zákoníku práce. Metodické materiály, vzorové tiskopisy a a prezentace ze semináře mohou SK-TJ nalézt na stránkách PTU zde.
27.11.2023
Další informace k Dohodám o pracovní činnosti a provedení práce platné od 1.10.2023
Informace k uzavírání dohod:
Informace o obsahu pravniho vztahu zalozeneho DPP a DPC.docx
Informace ke mzdě za práci v sobotu a neděli řeší
§ 118
Mzda za práci v sobotu a v neděli
(1) Za dobu práce v sobotu a v neděli přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku. Je však možné sjednat jinou minimální výši a způsob určení příplatku.
26.10.2023
Dohody o pracovní činnosti a provedení práce platné od 1.10.2023
Informace ke změnám DPČ a DPP platným od 1.10.2023.
Vzor informace o obsahu právního vztahu založeného dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr platné od 1.10.2023
Dohoda o pracovní činnosti
Na základě dohody o pracovní činnosti (§ 76 ZP) není možné vykonávat práci v rozsahu překračujícím v průměru polovinu stanovené týdenní pracovní doby, tzn. v průměru více než 20 hodin týdně. Dodržování sjednaného a nejvýše přípustného rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby se posuzuje za celou dobu, na kterou byla dohoda o pracovní činnosti uzavřena, nejdéle však za období 52 týdnů. Z dohody o pracovní činnosti je odváděno sociální i zdravotní pojištění jako z pracovního poměru, pokud není měsíční příjem nižší než 2 500 Kč.
Vzor dohody o pracovní činnosti (DPČ) platné od 1.10.2023
Dohoda o provedení práce
Na základě dohody o provedení práce (§ 75 ZP) nesmí být rozsah práce větší než 300 hodin v kalendářním roce. Do rozsahu práce se započítává také doba práce konaná zaměstnancem pro téhož zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce. V dohodě o provedení práce musí být uvedena doba, na kterou se tato dohoda uzavírá. Pokud odměna z této dohody za kalendářní měsíc nepřesáhne 10 000 Kč, nepodléhá tato odměna odvodům sociálního a zdravotního pojištění. Pokud přesáhne, má zaměstnavatel povinnost přihlásit zaměstnance k pojištění.
Vzor dohody o provedení práce (DPP) platné od 1.10.2023
Výklad ke vzorové DPP platné od 1.10.2023
Smlouva o výkonu činnosti trenéra
Další možností, jak vymezit vztah mezi klubem a trenérem, je Smlouva o výkonu činnosti trenéra jako člena vyplývajícího ze stanov (smlouva k dispozici u Servisních center sportu ČUS). Tuto činnost nelze zajistit osobami v pracovně právním vztahu s ohledem na její povahu, zejména pokud jde o nemožnost stanovení přesného rozvrhu pracovní doby, o nepravidelnou a příležitostnou potřebu jejího zajištění.
Poznámka: Příjem z této činnosti lze podřadit pod tzv. ostatní příjem z příležitostné činnosti podle §10 odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmu, a to za podmínky, že se bude jednat o ojedinělou činnost. Takový příjem je osvobozen od daně z příjmu, pokud za rok nepřesáhne částku 30 000 Kč. Nebude-li se jednat o ojedinělou činnost, pak se příjem posuzuje podle § 7 odst. 2 písm. c) zákona o daních z příjmu jako příjem ze samostatné činnosti (příjem z výkonu nezávislého povolání). Tento příjem podléhá zdanění vždy.
Živnostenské oprávnění
Trenérskou činnost je možné provozovat i na základě živnostenského oprávnění (smlouva k dispozici u Servisních center sportu ČUS). Živnostenské oprávnění mohou získat pouze držitelé trenérských licencí B a vyšších.
26.10.2023
Novinky v oblasti DPP k 1.10.2023
Seznam novinek uvedených na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí:
1) Povinnost předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
2) Aplikace části čtvrté zákoníku práce upravující pracovní dobu a dobu odpočinku na právní vztahy, z čehož plynou nové povinnosti zaměstnavatele poskytovat zaměstnancům přestávky v práci na jídlo a oddech, garantovat doby nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu, respektovat specifickou právní úpravu noční práce zaměstnance pracujícího v noci a pracovní pohotovosti. Zaměstnavateli rovněž vzniká povinnost evidovat pracovní dobu zaměstnanců vykonávajících práci na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr stejným způsobem, jako u zaměstnanců v pracovním poměru.
3) U překážek v práci na straně zaměstnance podle nařízení vlády č. 590/2006 Sb. (ošetření u lékaře, svatba, pohřeb atd.) a překážek v práci z důvodu obecného zájmu (darování krve, tábory atd.) zaměstnanci nově náleží pracovní volno, avšak bez náhrady odměny z dohody.
4) V případě dohody o provedení práce je nově stanoveno, že do limitu 300 hodin, které zaměstnanec maximálně může za období kalendářního roku pro téhož zaměstnavatele odpracovat v rámci jedné dohody (nebo více dohod), se nezapočítávají tzv. náhradní doby podle § 348 odst. 1 zákoníku práce - tzn. započítává se pouze faktický výkon práce, nikoliv např. doba zameškaná z důvodu překážky v práci či čerpání dovolené.
5) Zaměstnanec, který je zaměstnán u zaměstnavatele na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti v souhrnu po dobu delší než 180 dní v rámci období posledních předchozích 12 měsíců, je oprávněn kvalifikovaně požádat zaměstnavatele o zaměstnání v pracovním poměru, čemuž odpovídá povinnost zaměstnavatele poskytnout mu do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď (nejde tedy o nárokovou žádost).
6) Právo zaměstnance písemně požádat zaměstnavatele ve lhůtě 1 měsíce od doručení výpovědi o odůvodnění výpovědi, má-li za to, že mu ji zaměstnavatel dal z důvodu, že se domáhal nebo využil zákonem vypočtených práv (např. čerpal rodičovskou dovolenou), čemuž odpovídá povinnost zaměstnavatele poskytnout mu bez zbytečného odkladu písemné odůvodnění výpovědi.
7) Zavádí se povinnost zaměstnavatele ve lhůtě 7 dní od faktického zahájení výkonu práce na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti písemně informovat zaměstnance o taxativně vypočtených skutečnostech - např. bližším popisu sjednané práce a místě výkonu práce, předpokládaném rozsahu pracovní doby za den nebo týden, rozsahu minimálního nepřetržitého denního odpočinku a nepřetržitého odpočinku v týdnu, o poskytování přestávky v práci na jídlo a oddech nebo přiměřené doby na oddech a jídlo, kolektivních smlouvách, které upravují pracovní podmínky zaměstnance, a o označení smluvních stran těchto kolektivních smluv.
7) Byla zavedena zvláštní informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnancům vyslaným k výkonu práce do zahraničí.
8) Pro poskytování odměny z dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti se použijí obdobně ustanovení o kompenzacích za výkon práce ve svátek, v noci, ve ztíženém pracovním prostředí a v sobotu a v neděli (§ 115 až 118 ZP).
9) Dochází ke zpřesnění úpravy srážek z příjmu zaměstnance; dosud se podmínky pro provádění srážek z odměny z dohody dovozovaly, nyní jsou upraveny explicitně (úprava je v zásadě formální).
10) Zavádí se výjimka z obecné povinnosti náhrady nákladů zaměstnavatelem, a to v souvislosti s komplexní úpravou práce na dálku, kdy se nově stanoví, že právo na náhradu nákladů zaměstnance pracujícího na základě dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti na dálku musí být se zaměstnavatelem sjednáno.
Seznam těchto novinek je uveden na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí - zde.
16.9.2023
Novela zákoníku práce 2023 - info LPO ČUS 14.09.2023
Sportovnímu prostředí LPO ČUS poskytuje přehled základních změn, které se především mohou dotknout sportovního prostředí.
Novela zákoníku práce (ZP) byla schválena Parlamentem ČR a nyní je u podpisu prezidenta, poté bude vyhlášena ve Sbírce zákonů (nepředpokládá se, že by prezident novelu ZP nepodepsal). Účinnost novely ZP je tzv. plovoucí, tj. bude účinná 1. den následujícího měsíce poté, co bude vyhlášena ve Sbírce zákonů (předpoklad 1.10.2023) s výjimkou úpravy dovolené u DPP/DPČ, zde je účinnost stanovena pevně na 1.1.2024. V současné době již nemůže v legislativním procesu dojít ke změně textu novely. Současně jsou připravovány nové vzorové pracovně právní dokumenty.